De eerste week zit er alweer bijna op!

6 februari 2019 - Paramaribo, Suriname

Wat zijn de afgelopen dagen snel aan ons voorbij gegaan! En wat heb ik het hier naar mijn zin! Ik voel me al een beetje ingeburgerd.
Zaterdag 2 februari zijn we met z'n allen naar 'Zus & Zo' geweest om te lunchen. Hier kun je heerlijke tosti's eten en fruit-smoothies drinken. Tegenover 'Zus & Zo' kun je de Palmentuin vinden. De tuin staat vol met koningspalmen en werd pas in het begin van de 20ste eeuw voor het publiek opengesteld. Er staan nu enkele beelden en er is een speeltuintje. Op feestdagen staan er allerlei kraampjes. Na de Palmentuin bezocht te hebben, zijn we naar het 'I love SU' beeld gelopen en hebben we wat foto's gemaakt. In het verlengde van de Palmentuin en het 'I love SU' beeld ligt de Suriname rivier. Ook hier zijn we nog langs gelopen en kwamen daar in gesprek met een vrouw genaamd, Astrid. Zij bleek een dakloze te zijn en had verschillende talenten die ze met ons wilde delen. Het was mooi om te zien dat zij op zoektocht was naar haar eigen talenten. 'S middags hebben we lekker gezwommen en gechilld bij het huis. Onze huisgenoten hadden ons verteld dat je hier heel lekker Chinees kunt eten. Daarom hebben we dit dan ook dezelfde avond nog besteld. Aangezien we nog niet bekend waren met de Surinaamse porties hadden we veel te veel besteld. Hier zat wel een voordeel aan: de volgende dag konden we het nog een keer eten. Aan het einde van de avond hebben we met z'n allen '30 seconds' gespeeld.

Zondag 3 februari bleek in eerste instantie een rustige dag te worden. De andere meiden gingen sporten bij de sportschool en Roan en ik bleven thuis. Ons huisgenootje Kim werkt altijd aan school in een Chinese koffietent. Wij zijn met haar meegegaan om daar gezellig wat te drinken. Ook nu kan ik weer zeggen dat de mango smoothie een echte aanrader is, haha! Roan en ik hadden verschillende verhalen gehoord over onze stageschool. Het zou 50 minuten fietsen zijn vanaf ons verblijf. Kim gaf aan dat het misschien nog wel zo zou kunnen zijn dat het dicht bij het koffietentje zou liggen. Na een kleine research bleek onze stageschool inderdaad dichtbij te zijn. We zijn dan ook na ons drankje op de fiets gesprongen. Na een kleine vertraging door alle regenbuien die langskwamen (en de straten die blank stonden), hebben we de school gevonden! Het is van deur tot deur 25 minuten fietsen. Dit is gelukkig nog wel goed te doen (maar geloof me... wel heel warm)!
'S middags hebben we lekker gezwommen en 's avonds zijn we een drankje gaan drinken bij 'T Vat met andere studenten.

Maandag 4 februari zijn we om 06:45 opgestaan, zodat we ons om 07:30 konden melden op het RKBO. Dit is een overkoepelend schoolbestuur. Hier moeten wij ons namelijk eerst melden, voordat wij kennis gaan maken op onze stageschool.
We werden hier vriendelijk ontvangen en kregen allerlei tips mee die we kunnen gebruiken in de praktijk. Daarna zijn we gelijk doorgegaan naar de Vreemdelingendienst. We moeten namelijk binnen 30 dagen ons visum nogmaals verlengen in Suriname.
Gelukkig hadden we van onze huisgenoten vernomen dat je een lange broek aan moet, een shirt met mouwen en dichte schoenen.
Indien je niet zo gekleed aankomt bij de Vreemdelingendienst, word je niet geholpen. In de juiste kleding liepen we naar binnen en hebben we ons visum verlengd. 'S middags ben ik samen met Roan naar de supermarkt 'Tulip' geweest. Een leuk weetje: in deze grote supermarkt zijn allerlei producten te vinden die je in Nederland ook kunt kopen: van frikadellen tot Dr. Oetker pizza's. In de avond hebben we bekeken welke trips we de komende drie maanden willen gaan doen.

Dinsdag 5 februari hebben we een echte 'chill dag' gehouden. Het was heerlijk weer om te zwemmen. Daarna hebben we onze ervaringen opgeschreven in een blog of reisdagboek. 'S avonds hebben we gekookt en zijn we om 19:00 vertrokken naar Beursterrein gegaan.
Deze dag was namelijk een nationale feestdag in Suriname: Het Chinese Nieuwjaar. Dit werd groots gevierd in Paramaribo met dans, draken, lekker eten en vuurwerk.

Woensdag 6 februari was een spannende dag. We gingen namelijk kennismaken op onze nieuwe stageschool. 06:15 ging de wekker en om 06:55 stapten Roan en ik op onze fiets om richting de stageschool te gaan. Het is een mooie school met een binnenplaats. Er zijn ongeveer 12 lokalen. In de muren van de lokalen zitten open stukken, zodat het lekker door kan luchten. Om 07:30 begint elke dag de vlaggenceremonie en wordt het volkslied gezongen. We werden heel hartelijk ontvangen en iedereen was enthousiast over onze komst. Ik ga vanaf maandag stage lopen in leerjaar/groep 6. In deze groep zitten 24 kinderen. Ik ben heel erg benieuwd naar mijn mentor en de groep. Maandag gaat mijn stage-avontuur écht beginnen! Vandaag gaan we nog even boodschappen doen en lekker zwemmen.

De aankomende dagen hebben we ook leuke dingen gepland staan. Hier zal ik binnenkort weer wat over vertellen!

1. Corita:
    6 februari 2019
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. De kids hier zijn je ook nog niet vergeten. Groetjes van allemaal!
  2. Elly:
    6 februari 2019
    Heerlijk die supermarkten, waar je dus gewoon Hollandse kost kunt kopen, hahaha. Hopelijk raak je ook snel gewend aan het Surinaamse eten, want voor je het weet is het alweer voorbij. Vlaggenceremonie en volkslied, ben benieuwd hoe je dat ervaart...
    En wie weet, gaan we het hier ook eens doen?! (Gelijk een stille hint voor alle meelezende collega's ;-)) Geniet nog even van je vrije dagen en dan op naar je nieuwe klas, succes!
  3. Marijke:
    6 februari 2019
    Heerlijk meiden fijn dat jullie het naar je zin hebben en suc6maandag op je stage school
  4. Sharron heijmans:
    6 februari 2019
    Wat een mooie ervaring amber geweldig!
    Ik lees met plezier jou blogs.
    Veel succes en veel plezier
  5. Maria josé:
    6 februari 2019
    Wat fijn schat dat jullie het zo fijn hebben ook zo'n leuke meiden groep.allemaal heel veel succes maandag op stage,en genieten jullie nog lekker van al het mooie😘😘😘😘
  6. Lisette:
    6 februari 2019
    Klinkt allemaal erg fijn. Volop genieten dus. Succes met de start van jouw stage vanaf maandag! Bas vertrekt dinsdag naar Suriname.