We zijn weer thuis!

30 april 2019 - Hazerswoude-Rijndijk, Nederland

Hallo allemaal! Dit is alweer mijn laatste blog van mijn avontuur in Suriname. De laatste weken in Suriname waren echt geweldig. We zijn nog op twee verschillende trips geweest.

Eerst zijn we naar het eilandje Apiapaati geweest. Op dag 1 werden we om 07:30 met z'n allen verwacht op het SU4You kantoor. Er stond ons weer een geweldige trip te wachten met alweer hele leuke gidsen! Het zou wel een lange reis worden om bij het eiland Apiapaati te komen: 4 uur rijden tot aan Atjoni (want daar stopt de weg) om vervolgens nog 5 uur in een boot verder te gaan. Om 12 uur kwamen we aan bij Atjoni. Hier werd de boot ingeladen en wij maakten ons klaar om weg te gaan. De bootreis duurt zo lang, omdat de waterstand heel laag is. Hierdoor vaart de boot langzamer, omdat er veel rotsen in het water liggen. De bootreis was al een heel avontuur, omdat we door stroomversnellingen (sula's) moesten varen en de boot soms bijna omviel. Om 18 uur kwamen we aan op Apiapaati. Een mooi eilandje waar onze gids Fred is opgegroeid. Op het eiland hebben we dan ook direct kennis gemaakt met de vader van Fred, de broertjes en het zusje van Fred. We hebben hutjes verdeeld en maakten ons daarna klaar voor het eten: casavesoep met rijst. 'S avonds hebben we bij het kampvuur gezeten en mooie foto's gemaakt onder de sterrenhemel.

Dag 2
Om 07:30 stond er een heerlijk en uitgebreid ontbijt voor ons klaar. Daarna hebben we ons klaar gemaakt voor een super leuke dag. Eerst zijn we naar een dorpje gevaren. Hier hebben we een dorpswandeling gemaakt en de lokale bewoners van het dorp gezien. De mensen brachten ook spulletjes die zij zelf hebben gemaakt en wij van hen konden kopen. Na de dorpswandeling werden we opgehaald door de boot. We gingen richting de stroomversnellingen varen. Het water was hier zo wild, dat we allemaal een zwemvest aan moesten doen. Na een klein uurtje varen kwamen we aan bij de stroomversnellingen. Hier hebben we eerst wat gezwommen en lekker gegeten. Daarna was het tijd voor wat meer avontuur. We gingen vanaf de rotsen in de stroomversnellingen springen. Wat was dit spannend, maar zoooo gaaf!!! Na een aantal uurtjes gingen we verder varen naar een meer. Hier konden we op een band liggen die achter de boot hing. Ook dit was weer super gaaf en ging echt hard! Rond 19 uur kwamen we weer terug op Apiapaati. Hier stond weer een heerlijke maaltijd voor ons klaar: koolsalade, bbq kip en aardappeltjes. Na het eten hebben we liedjes gezongen met Vanessa, het zusje van Fred. Zij is 5 jaar oud, echt heel schattig. Daarna hebben we weer gezellig bij het kampvuur gezeten. Om 23:30 ben ik met een paar jongens van het eiland gaan nachtvissen. Gelukkig ging Serena met mij mee om mij te vergezellen haha. Dit was weer een hele ervaring, want we mochten geen lichten schijnen, dus het was super moeilijk om te zien wanneer je beet had. De jongens haalden de ene na de andere grote vis uit het water. Ze hakten direct de kop eraf en gingen deze vissen op een later moment eten. Dit vond ik wel vies om te zien. Na een halfuur waren we dan ook wel weer klaar met het vissen haha. Daarna zijn we lekker naar bed gegaan.

Dag 3:
Om 07:30 stond er weer een heerlijk ontbijt klaar. Na het ontbijt hebben we ons allemaal klaargemaakt voor de terugreis naar Paramaribo. Er stond namelijk weer een bootreis van 5 uur en een busrit van 4 uur op de planning. Om 21 uur waren we weer terug in Paramaribo. Allemaal waren we onwijs verbrand op de boot, dus dat was aftersun smeren voor het leven. We hebben genoten van deze avontuurlijke en gave trip!

Verder zijn we druk geweest met de afronding van onze stage in Suriname. Daarbij hoorde ook het regelen van cadeautjes voor de kinderen, de mentor, het onderhoofd en schoolhoofd. En natuurlijk een traktatie voor alle andere leerkrachten. Hier is het gebruikelijk om broodjes of een taart te trakteren. Roan en ik hebben een heerlijke slagroomtaart getrakteerd. Het is toch raar om afscheid te nemen van iedereen, omdat je ze waarschijnlijk nooit meer gaat zien.

De laatste week in Suriname was ook geweldig. Roan, Serena en Leanne zijn in die week naar Jaw Jaw en Galibi geweest. Samen met Roos ben ik naar Avanavero geweest.

Dag 1
Om 07:30 werden werden Roos en ik verwacht bij SU4You. Samen gingen we 4 dagen op avontuur. Samen met 6 andere meiden en een ouder stel reisden we af naar Avanavero. Een busrit van plusminus 10 uur. Dit was dus echt een hele lange zit. Om rond 17:30 kwamen we aan in het plaatsje Apoera. Hier was onze gids nog niet aanwezig en voor ons rustte de vraag of deze nog wel zou komen. We werden gelukkig goed ontvangen door de mensen en kregen allemaal een kamer toegewezen. Roos en ik kregen samen een kamer met zelfs een airco! Echt een luxe voor een trip! Ondertussen was het nog steeds niet helemaal duidelijk waar onze gids was en wat er allemaal nog op het programma zou staan. Het bleek dus dat onze gids een dagje later zou arriveren. Voor het eten zijn we samen met de buschauffeur het dorpje Apoera gaan verkennen. We hebben kennis gemaakt met de lokale indianen en hebben de mogelijkheid gekregen om sieraden te kopen. Na deze verkenning hebben we taigersoep gegeten met rijst, echt heel lekker! We hebben nog gezellig met elkaar buiten gezeten onder de sterrenhemel en rond 23 uur zijn we gaan slapen.

Dag 2
Om 06:45 stond de wekker, want we zouden op 07:00 op pad gaan met de broer van onze gids. Hij stond ons op te wachten bij de Corrantijn rivier met een bootje. We hebben in de vroege ochtend een boottocht gemaakt en veel vogels kunnen zien. Maar we gingen uiteindelijk op pad voor de zeldzame Hoatzin vogel. Na ongeveer een uurtje varen, hebben wij deze bijzondere vogel mogen zien. Daarna zijn we uitgestapt om naar het Indiaanse dorpje Washabo te gaan. Hier werden we welkom geheten door de oudste bewoners van het dorp. Een man en een vrouw die al 52 jaar getrouwd zijn. Samen met hen gingen we hand in hand in een kring staan. De man zong een traditioneel lied om ons welkom te heten. Daarna heeft hij van alles verteld over de geschiedenis van het dorp. Heel interessant!
De vrouw heeft ons laten zien wat zij dagelijks voor werk doet. Van palmbladeren en katoen maakt zij bollen wol en katoen om hier bijvoorbeels hangmatten of kleding van te maken. Met 1 bol katoen is ze bijna 6 maanden bezig!! Tot slot ging de man nog een liedje op zijn gitaar spelen en zong samen met zijn vrouw een lied over afscheid nemen. Echt heel schattig. We hebben het dorpje verder verkend en werden daarna weer opgehaald door de bus. Bij terugkomst in Apoera hebben we ontbeten. Na het ontbijt zijn we met de bus naar een oude fabriek gereden. Deze fabriek is gebouwd door Nederland om te gebruiken voor de verwerking van bauxiet. De spoorlijn in Suriname is hier speciaal voor gebouwd en loopt richting deze fabriek. Dit is een project wat helaas nooit in gang is gezet en alles is dus eigenlijk voor niets gebouwd. Om 12 uur hebben we geluncht en om 13 uur kwam onze gids aan in Apoera. Samen met hem zijn we vertrokken naar Avanavero. Ook dit was nog een busreis van ongeveer 2,5 uur. Om 15:30 kwamen we aan bij een punt waar de weg stopt. Vanaf hier heeft een boot onze spullen naar het eiland Avanavero gebracht. Zelf zijn we te voet verder gelopen, omdat het water te laag staat om met de boot overheen te gaan. Dit was ongeveer een uurtje lopen, waarbij we soms tot onze middel in het water stonden!
Na deze wandeltocht kwamen we aan bij het kamp. We hebben ons direct omgekleed en zijn gaan zwemmen in de rivier. Daarna hebben we lekker gedoucht, verschillende kaartspellen gespeeld en om 21 uur was het tijd voor het avondeten: rijst, kip, obergine en meerval!!
Door de flinke regenbuien zijn we geen avondwandeling meer gaan maken en zijn we om 23 uur naar bed gegaan.

Dag 3:
Om 7 uur mocht je met de gids mee om vogels te spotten, maar je mocht ook nog even door slapen. Om 08:30 stond het ontbijt klaar, zodat we daarna een jungle wandeling konden maken van ruim 3 uur. We hebben vogels en apen gezien. Rond 12 uur waren we terug en stond de lunch klaar: rijst met kip of vis, sperziebonen en komkommer. Na de lunch zijn we een klimtocht gaan maken naar de Avanaverovallen. Een uur lang klimmen over rotsen om vervolgens bij een super mooie plek uit te komen. Hier hebben we heerlijk 2-3 uurtjes gezwommen. Toen begon het te regenen en zijn we terug geklommen naar het kamp. Dit was extra spannend, want de stenen waren nu nat en glad. Bij terugkomst hebben we gedoucht en zijn we nog even wat foto's wezen maken bij het strandje. Om 21:30 gingen we eten: casave friet met kip van de BBQ en rijst. Rond een uur of 23 stond er nog een avond wandeling gepland, zodat we nog meer dieren konden spotten. We hebben een schorpioen, een krab, een slang en een kaaiman gezien. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

Dag 4:
De wekker ging af om 06:30. Om 7 uur stond het ontbijt klaar, zodat we om 08:30 konden vertrekken. Onze 10 uur durende reis naar Paramaribo ging van start. Onderweg hebben we capucijn aapjes gezien, een schildpad die de weg wilden oversteken en een slang. Om 20:30 waren we weer terug in Paramaribo.

Vrijdag 26 april ben ik met Roos en Ilse naar een tattooshop geweest. Alle drie hebben we een klein maantje laten tatoeëren op onze voet. Een mooi aandenken aan de tijd in Suriname. Vrijdagavond zijn we met alle huisgenoten uiteten geweest en hebben we koningsnacht gevierd. Zaterdag hebben we de koffers ingepakt, zijn we als afsluiting uiteten geweest en hebben we 's avonds nog koningsdag gevierd. Zondag was het tijd om naar huis te gaan. Om 19:10 Surinaamse tijd zijn we de lucht in gegaan. En om 08:40 Nederlandse tijd kwamen we aan op Schiphol. Het was echt leuk om iedereen weer te zien, maar jeetje wat heb ik het koud hier. Ik ga de tijd in Suriname en alle leuke mensen onwijs missen. Ik ga zeker nog eens terug naar dit mooie land.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerrie:
    30 april 2019
    Wat een gigantische mooi tijd heb je gehad. Iets om nooit meer te vergeten. Super!!! Je bent een enorme ervaring rijker.
    Maar het is denk ik ook wel weer fijn dat je weer in Nederland bent.
  2. Marijke:
    30 april 2019
    Wat hebben jullie een fijne tijd gehad daar in Suriname geweldig meiden
  3. Lisette:
    30 april 2019
    Geweldig wat jullie hebben beleefd! Onwijs veel gezien en gedaan.Een ervaring voor het leven. Mooi hoor en succes met wennen in koud Nederland.