De tijd gaat te snel!

3 april 2019 - Paramaribo, Suriname

Ik blijf het maar zeggen in elke blog, maar wat gaat de tijd hier ongelooflijk snel zeg ... Nog maar 4 weken en dan gaan we alweer terug naar Nederland.
In de afgelopen weken heb ik weer veel meegemaakt en gezien.

In de vorige blog heb ik verteld over de inbraak die bij ons heeft plaatsgevonden. Gelukkig is er niemand het huis binnengekomen.
Het verhaal heeft nog wel een staartje gekregen ... Op donderdag nacht 14 maart is de inbreker voor een derde keer op rij terug gekomen.
Onze conciërge had dit al verwacht en was daarom de hele nacht op het terrein gebleven. Rond 2 uur hoorde we allerlei geluiden en zijn we allemaal uit bed gesprongen. We zagen onze conciërge stoeien met de inbreker. We zijn hem direct te hulp geschoten en hebben de inbreker uiteindelijk te pakken gekregen. De politie heeft hem meegenomen en de dagen daarna zijn rustig verlopen. Het leek echt even een scene uit een film, maar wat een held is onze conciërge.
De dagen daarna zijn we nog druk geweest met de aangifte en een verhoor. Helaas zijn de spullen nog steeds niet terug, maar we blijven doorgaan met genieten.

Zaterdag 16 maart stond er een schildpaddentour gepland. Samen met Serena en Leanne ging ik om 16:00 richting 'T Vat. Hier werden we opgewacht door onze gids en andere mensen die ook mee gingen op de tour. Na een kwartiertje rijden, kwamen we aan bij een bootje waarmee we naar Braamspunt gingen.
Onderweg hebben we nog een keer de dolfijnen mogen zien. En deze keer waren het echt super veel dolfijnen, zo gaaf!!
Na twee kleine uurtjes varen, kwamen we aan bij Braamspunt: een klein eilandje. We kregen een uurtje de tijd om even rond te lopen en het eiland te ontdekken. Daarna hebben we met z'n allen bami gegeten op de boot. Om 19 uur werd het donker en was het tijd om op zoek te gaan naar schildpadden.
De schildpadden komen 's avonds het strand op om hun eieren te leggen. De schildpadden kunnen wel 2 meter lang worden!
Na een uur gelopen te hebben, waren we nog geen zeeschildpad tegen gekomen. Maar nog geen tien minuten verderop zagen we een grote groep mensen (misschien wel 25 personen) bij elkaar staan. Er was zojuist één schildpad het land op gekomen om haar eieren te leggen. We vonden het zielig om met zoveel mensen om één schildpad te staan. Daarom zijn we eerst nog verder gelopen en hebben we ruim 1,5 uur gewacht op andere zeeschildpadden. Helaas kwamen deze niet tevoorschijn. Aangezien we wel echt graag één schildpad wilden zien, heeft onze gids toch besloten om aan te sluiten bij de menigte.
Hier hebben we kunnen zien hoe de schildpad haar eieren aan het leggen was en daarna terug de zee in ging. Een geweldige ervaring!

De andere dagen zijn we druk geweest met stage en school, zijn we uiteten geweest en hebben we nogmaals genoten van het uitgaansleven.

Op donderdag 21 maart was het groot feest hier in Suriname. Holy Phagwa werd namelijk gevierd. Dit is een hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maakt maart gevierd wordt. Het is een feest waarbij de overwinning van het goede op het kwade wordt gevierd. Het feest wordt gevierd met zang en dans, lekker eten, het strooien met gekleurd poeder en parfum. We hadden allemaal poeders en een wit shirt gekocht, zodat we de kleuren goed zouden zien. Om 13 uur gingen we een kijkje nemen in de Palmentuin. We waren nog geen vijf minuten binnen of we zaten al helemaal onder de verschillende kleuren poeders. Rond 16 uur zijn we richting de boulevard gelopen. Hier was namelijk een groot festival opgezet, waar onder andere Bizzey, Boef, The Partysquad en Dyna kwamen optreden. Het was een superleuke en gezellige dag met heerlijk weer. Om 23:00 zijn we naar huis gegaan, omdat we de volgende dag vroeg op moesten voor een nieuwe trip die gepland stond. Ook hadden we gehoord dat het lang kan duren voordat je alle kleuren van je lichaam af hebt gewassen. We zijn dan ook ruim een uur bezig geweest met douchen en nog kregen we niet alles in één keer van ons lichaam af en vonden we hier en daar nog wat roze haren.

Op vrijdag 22 maart stond een trip naar de Fredberg gepland. Om 08:00 uur werden we verwacht bij het Su4You kantoor. Samen met Roan, Serena, Leanne, Roos en de ouders van Roos gingen we op trip. Ook waren er nog een stuk of 8 mensen die ook mee gingen op trip. De Fredberg heet niet oor niets zo... hij is namelijk ontdekt door Fred! Fred is rond de 30 jaar en was een aantal jaar geleden (in 2013) aan het rondvliegen boven Suriname. Op een gegeven moment zag hij de berg en was nieuwsgierig naar hoe het eruit zou zien. Een aantal maanden later is hij op eigen houtje richting de berg gelopen en kwam erachter wat een mooie omgeving het eigenlijk was. Hij zag het wel zitten om dit met iedereen te delen en is zijn eigen bedrijf gestart. Na veel geregel is het Fred gelukt om een basiskamp en een kamp boven op de berg op te bouwen. Onze gids die dan ook mee ging naar de berg was ... Fred! Super gaaf, want hij kon echt alles vertellen en heeft daarnaast ook nog super veel verstand van allerlei soorten dieren. Ook is hij een vogelspotter, dus aan vogelinformatie hadden we geen gebrek op deze trip. Na ongeveer 4 uur rijden, kwamen we op vrijdag aan op het basiskamp. Na de lunch hebben we onze tassen ingepakt met de spullen die we nodig zouden hebben op de berg. Ook moesten we allemaal 3 liter water meenemen, omdat er op de berg geen water is door de droge tijd.
Bepakt en bezakt begonnen we aan onze klim naar de Fredberg. Vergeleken met de Brownsberg viel het me best mee. Af en toe was het even behoorlijk zweten, maar het was het allemaal waard. Na een klim van ongeveer 4 uur kwamen we aan op de top van de berg. Terwijl daar heerlijke roti voor ons werd klaargemaakt, zijn we gelijk gaan kijken bij de twee uitzicht punten. Wauw ... wat een adembenemend mooi uitzicht was dat zeg ...!!
We hebben veel foto's gemaakt, daarna lekker gegeten en zijn vervolgens de hangmatten ingedoken. De volgende ochtend hebben we de zonsopgang meegemaakt bij het uitzicht punt en hebben we de brulapen gehoord en gezien. Na het ontbijt zijn we begonnen aan onze klim naar beneden. Rond de lunch kwamen we weer aan bij het basiskamp. Hier hebben we ons opgefrist en even uitgerust. Ook heb ik hier eindelijk de kans gekregen om te vissen. Ik wilde namelijk heel graag een keer vissen in Suriname! Hier heb ik dan ook echt van genoten en het was zo leuk om te zien dat de andere meiden blij voor mij waren. Na het vissen hebben we nog een wandeling van 3 uur gemaakt. We hebben verschillende dieren gezien, waaronder vogels, een slang en apen. 'S avonds hebben we nog bij het kampvuur gezeten en zijn we heerlijk gaan slapen (op bedden!!). De volgende ochtend hebben we ontbeten en zijn we nog een korte wandeling gaan maken. Daarna hadden we van 12-15 uur vrije tijd om lekker te gaan zwemmen, relaxen of vissen. Je kan natuurlijk wel raden wat ik heb gedaan ... :)! Om 15 uur zijn we terug gaan rijden naar de stad en kwam er een einde aan deze supergave trip! Weer een ervaring rijker.

Donderdag 28 maart hebben we heerlijk gezwommen bij Torarica. Vrijdag 29 maart hebben we een dagje aan school gewerkt, want ook dat moet nog gebeuren. Zaterdag 30 maart hebben we een bezoek gebracht aan de dierentuin. Ook leuk om dat nog even te zien. De dieren in Nederland hebben het maar goed... Maar toch was de dierentuin beter dan ik had verwacht, dus dat is positief! 'S avonds zijn we lekker uiteten geweest en hebben we iets nieuws ontdekt: het casino! Ook dit wilden we nog heel graag een keer doen in Suriname: een bezoek brengen aan een casino. In het begin was het allemaal een beetje onwennig, omdat we niet helemaal begrepen hoe het hier in Suriname werkt. Maar na een halfuur hadden we onze plek gevonden bij de roulette tafel. We hebben hier de hele avond gezeten: wat hebben we gelachen zeg. Helaas hebben we niks gewonnen, maar dat komt een volgende keer hopelijk!

Tot slot hebben we op zondag 31 maart nog iets nieuws gedaan wat we graag wilden doen. Samen met Serena, Leanne en Roos heb ik een evangelische kerkdienst bijgewoond. We waren namelijk erg nieuwsgierig naar de kerkdiensten hier in Suriname. Om 10 uur moesten we aanwezig zijn voor de dienst. Het was een hele mooie, moderne en grote kerk. Bij binnenkomst werden we hartelijk ontvangen: veel mensen kwamen naar ons toe om ons de hand te schudden en ons een fijne dienst te wensen. We werden zelfs meegenomen om vooraan te kunnen zitten. De mensen hier zijn zo liefdevol en zijn trots op wat zij hebben neergezet. De dienst zelf was ook heel erg mooi. Er werd vooral veel gezongen in samenwerking met een gospel koor. Ook hebben we een rapper voorbij zien komen en heeft een gastspreker gesproken. Uiteindelijk heeft de dienst 2,5 uur geduurd, maar wat was ook dit weer een mooie ervaring.

Ik heb nog maar 2 weken stage hier in Suriname. Daarna nog 1 week vakantie en dan zit het grote avontuur er alweer op.
Voor mijn vertrek zal ik natuurlijk nog een keer een blog schrijven.

1. Tamara:
    3 april 2019
    Zoooo wat is het snel gegaan.
    Iedere keer vind ik je blog zooo leuk en geweldig
    Wat een geweldige ervaring doe je nu en wat een leuke/gezellige tijd heb je daar.
    Ook al maak je het een en ander mee.

Geniet er nog maar even van die 4 weken.
  2. Lisette:
    3 april 2019
    Leuk om de belevenissen weer te lezen. En wat zijn het er veel!
    Geniet nog maar volop, de tijd vliegt voorbij. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Behalve de inbreker dan....gekkigheid.
    Veel pleizer nog!
  3. Marijke:
    4 april 2019
    Leuk om het allemaal mee te maken
    Geniet nog lekker van je laatste 4 weken
    Gr marijke
  4. Corita:
    4 april 2019
    Dank voor je uitgebreide verslag. Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Nog even genieten en dan alweer huiswaarts.....Time flies!