Eindelijk weer een blog!

13 maart 2019 - Paramaribo, Suriname

Wat gaat de tijd hier snel zeg... Zelfs zo snel dat ik vergeten ben om een nieuwe blog te schrijven...
In de afgelopen weken hebben we alweer veel leuke dingen gezien en meegemaakt.
24 februari stond de quadtour gepland. Dit was een trip die we allemaal heel graag wilden doen.
Om 10 uur werden we verwacht bij 'T Vat, waar we vervolgens door een busje werden opgehaald. Een autorit van ongeveer 2,5 uur bracht ons richting het district Para. In Nederland spreken we over provincies, maar in Suriname worden dat districten genoemd. Eenmaal aangekomen in Para stonden onze gidsen en quads al op ons te wachten. We werden vriendelijk ontvangen en kregen nog meer zin in de quadtour. Het was een zonovergoten dag dus insmeren was erg belangrijk. Na het tekenen van een verklaring (quad rijden kan namelijk best gevaarlijk zijn) gingen we een paar rondjes op het terrein rijden. We moesten aan de gidsen laten zien dat we de quad onder controle hadden en goed konden rijden. Na een halfuurtje was het eindelijk zo ver en ging de 'echte' quadtour beginnen. Onderweg zijn we door verschillende gebieden gereden, waaronder het Savanne gebied vlakbij Zanderij en de jungle. Na het Savanne gebied kwamen we aan bij de jungle. Hier zijn we gestopt om te lunchen en lekker af te koelen bij een kreek. Daarna hadden we de keuze uit een 'rustige' tocht of een wat 'stoerdere' tocht door de jungle. Natuurlijk hebben wij voor dat laatste gekozen en dat hebben we geweten ook. We reden door diepe plassen, grote kuilen en smalle weggetjes. We hebben zelfs een aantal keer de quads uit de diepe plassen moeten trekken. Het was echt zo gaaf om quad te mogen rijden in zo'n mooi land. Na een hele dag quad rijden (en ja, we zaten helemaal onder de modder), zijn we nog langs een eettentje gegaan om een heerlijke hamburger met friet te eten. Er stond ons ook nog een verrassing te wachten. Roos is namelijk helemaal weg van luiaards. De gids had dit tijdens de trip opgepikt en bracht ons na het quad rijden naar een plek. Hij zei dat hij even iets moest pakken... Dan kun je natuurlijk al raden waar hij mee terug kwam .... EEN LUIAARD!
Wat een ervaring om zo'n beestje van dichtbij te mogen zien. We zijn nog steeds aan het nagenieten van deze ongelooflijk, leuke trip!

Zaterdag 2 maart stond er een tapasavond met alle huisgenoten op het programma. Iedereen had echt zijn best gedaan om er wat lekkers van te maken. Er kwamen pizza's, worstenbroodjes en gehaktballen in tomatensaus voorbij, maar ook een couscous salade en gevulde paprika's stonden op het menu. Na het eten zijn we met z'n allen gaan stappen in Tequilla. Rond deze tijd was het ook in Suriname carnaval. We konden natuurlijk niet achterblijven en hebben 's middags een outfitje gescoord die we 's avonds aan konden doen met het stappen.

Tussen al deze leuke dingen door, hebben we natuurlijk ook gewoon nog stage gelopen. Woensdag 6 maart stond er een conferentie gepland bij het RKBO (schoolbestuur in Suriname). Deze conferentie werd georganiseerd door het RKBO en onze stagebegeleider Ron. Alle schoolhoofden en mentoren van onze stagescholen werden hiervoor uitgenodigd. Het doel hiervan was eigenlijk om kennis met elkaar te delen. Wij hebben in groepjes presentaties gegeven over verschillende onderwerpen. Aan het einde van de ochtend kregen wij veel positieve reacties, dit was echt heel leuk!

Vrijdag 8 en zaterdag 9 maart stond er een trip gepland naar Brownsberg en Ston Island. Om 8 uur werden we verwacht bij het SU4You kantoor. Bepakt en bezakt kwamen we op tijd aan. Hier stond onze gids ons al op te wachten. We stapten de auto in en begonnen aan onze reis richting Brownsberg. Brownsberg ligt in het zuiden van Suriname. Onderweg hebben we nog een andere gids opgehaald en eten en drinken gehaald. Na twee uur rijden, kwamen we erachter dat de auto tegen een lekke band aan zat. We zijn toen snel doorgereden naar een plek waar de band gemaakt kon worden. Hier hebben we nog een lekkere Surinaamse Bara gegeten. We vervolgden onze rit en na een totale reis van 4 uur kwamen we aan op de top van de Brownsberg. Wat een prachtig uitzicht hadden we bovenaan de berg. We keken namelijk uit op het Brokopondo Stuwmeer. Na een stevige lunch begonnen we aan onze tocht door de jungle. We gingen namelijk lopen richting de watervallen. Na ongeveer 2 uur lopen kwamen we aan bij de waterval... wat een prachtig plekje midden in de jungle. Het lopen viel me allemaal reuze mee, totdat ik mij bedacht dat ik dezelfde weg terug moest lopen. De heenweg liepen we alleen maar stijl naar beneden... maar op de terugweg moesten we dit hele stuk dus weer stijl omhoog lopen. Hier had ik het best wel even zwaar mee, maar gelukkig had ik twee leuke gidsen en drie super meiden mee die mij aanmoedigde. Rond 18 uur vertrokken we vanaf Brownsberg richting het schiereiland Ston Island. Na 1,5 uur rijden kwamen we aan op weer een hele mooie plek. Hier hebben we in een klein huisje aan het water overnacht. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang te bekijken. Daarna hebben we heerlijk ontbeten en zijn we naar het apeneiland gevaren. Hier hebben we de brulapen gezien.
Om 11:30 was het tijd voor de lunch om daarna te vertrekken naar Berg & Dal. Onderweg zijn we nog langs een stuwdam gereden, heel gaaf om dit te zien.
Serene en Leanne gingen namelijk ziplinen door de jungle.  Wat was dat gaaf om te zien! In de tussentijd hebben Roos en ik heerlijk op een strandje gezeten.
Ook dit was weer een supergave trip waarin we veel nieuwe dingen hebben gezien en gedaan.

Helaas is er deze week ook iets minder leuks gebeurd... In de nacht van maandag op dinsdag is de fiets van Leanne gestolen van ons terrein.
Vanmorgen (woensdag 13 maart) werd ik wakker en krijg ik de vraag of ik de schoenen van Kim heb gezien. Haar schoenen stonden op de veranda en waren plotseling verdwenen. Al snel kwamen we erachter dat ook de hangmat van de veranda weg was: het touw was doorgesneden. Ik heb rustig verder ontbeten, zodat ik op tijd op stage aan zou komen. 'S middags zouden we het dan wel bespreken met de huisbaas. Om 07.00 wilde ik mijn fiets pakken... en wat denk je... ook mijn fiets was weg... Hij stond vast aan twee stevige sloten en nog is het hen gelukt om mijn fiets mee te nemen. We hebben de politie gebeld en aangifte gedaan. Vanmiddag heb ik het bewijs van aangifte opgehaald bij het politiebureau. Ik hoop dat mijn fiets nog wordt gevonden, maar voor nu zit er niks anders op dan doorgaan met genieten.

We hebben nog maar 1,5 maand voor de boeg... Echt heel jammer, want het is hier zo leuk!
Deze week hebben we ook weer een aantal leuke dingen gepland staan, waar ik binnenkort meer over zal vertellen!

1. Gerrie:
    13 maart 2019
    Wat super gaaf verhaal . Tijd gaat heel snel als je het naar je zin hebt
  2. Elly:
    13 maart 2019
    Leuk, Amber, weer wat van je te horen. Klinkt, op die fiets na, allemaal erg goed, wauw! Hopelijk vinden ze m nog. Moet je nu met de bus of pakken jullie een taxi?
    Fijn dat de presentaties zo'n succes waren! Groetjes!
  3. Elly:
    13 maart 2019
    Dacht trouwens net, dat quadverhaal komt mij ergens bekend van voor. Heb even gezocht en ja, snap t al... Hahaha, geen probleem verder hoor, blijft superleuk om te lezen! ;-)
  4. Amber Bezuijen:
    13 maart 2019
    Haha oeps, ik zie nu inderdaad dat het verhaal van de quad dubbel is 🤓
  5. Lisette:
    13 maart 2019
    Wat een leuk verhaal weer. Wat gaaf dat er zoveel tijd is voor al die leuke tripjes. Wat zal jij genieten. Balen van de gestolen spullen. Raar maar gewoon lekker doorgaan met stage en genieten van het mooie land.
  6. Marijke:
    14 maart 2019
    Wat leuk allemaal meiden enig verhaal nog maar 1 1/2 maand dat gaat snel lekker genieten