Bijna een maand in Suriname!

25 februari 2019 - Paramaribo, Suriname

Aankomende donderdag 28 februari zijn we alweer 4 weken in Suriname!! Wat gaat dat allemaal snel...

Zaterdag 16 en zondag 17 februari waren twee rustige dagen. We hebben boodschappen gedaan, de Luizenmoeder gekeken, gekookt en met z'n allen tijdens het eten Temptation Island gekeken. 'S avonds zijn we uit geweest in 'Tequilla' en hebben we een gezellige avond gehad. Zondag hebben we voornamelijk bij het zwembad gelegen om een kleurtje te kweken (want dat is toch wel iets wat we allemaal graag willen).

De week van maandag 18 februari was aangebroken en dat betekent dat ik weer naar stage mocht. Ik werd verrast door het schoolhoofd met de mededeling dat mijn mentor ziek was. Nu kunnen jullie al raden wat mij te wachten stond deze dag... Een dag onvoorbereid voor de klas! Ik heb geïmproviseerd met een reken-, taal-, lees- en geschiedenisles. Dit ging boven verwachting goed en de kinderen vonden het leuk. 'S middags ben ik samen met Roos op bezoek geweest bij Johnny en Clara. Johnny is een neef van mijn opa en woont samen met zijn vrouw in Suriname. We werden hartelijk ontvangen en hebben gezellig met hen geklets over van alles en nog wat.

Dinsdag 19 februari was mijn mentor gelukkig weer aanwezig op school. Het was een gezellige dag op stage en ik heb veel kinderen kunnen helpen. 'S middags ben ik samen met Roan de wekelijkse boodschappen gaan doen bij de 'Tulip'. Serena en Leanne gingen de oom van Serena opzoeken 's avonds. Roos, Roan en ik zijn toen uiteten geweest bij Souposso. Na even twijfelen welk heerlijk gerecht ik deze keer zou nemen, heb ik uiteindelijk toch weer gekozen voor de overheerlijke hamburger met patat.

Woensdag 20 februari was alweer de laatste stagedag van deze week. Op het moment dat Roan en ik op onze fiets wilden stappen om richting stage te fietsen, begon het keihard te regenen. We zijn toen voor de eerste keer met de taxi naar stage gegaan (ook wel eens lekker). Aan het einde van de ochtend heb ik een aardrijkskunde les gegeven en heb ik de wisbordjes geïntroduceerd. Wat vonden de kinderen dit leuk en wat was mijn mentor enthousiast! De mentor van Roan heeft ons na stage thuis gebracht, echt heel lief! 'S avonds hebben we nog verschillende kaartspellen gedaan.

Donderdag 21 februari was een heerlijke, zonnige dag. Ik heb de hele middag in het zwembad gelegen met Serena. Aan het einde van de middag ben ik samen met Serena en Leanne naar de 'Hermitage Mall' geweest. Dit is een winkelcentrum dat op ongeveer 20 minuten rijden van ons huis ligt.
We kwamen er al snel achter dat alles hier best prijzig is. Om maar een voorbeeld te geven: een leuk Adidas broekje voor ongeveer 500 SRD. Omgerekend naar euro's valt het eigenlijk nog wel mee, maar voor een volgende keer weten we in ieder geval dat we meer geld mee moeten nemen.

Vrijdag 22 februari ben ik samen met Roan en Roos naar het 'Torarica Hotel' geweest. Hier hebben we de hele dag aan het zwembad liggen bakken (met rode schouders en benen tot gevolg, haha). Echt een heerlijk zwembad! We overwegen om misschien een abonnement te nemen, zodat we naar het zwembad kunnen wanneer we willen. Het zit desnoods op 5 minuten fietsen van ons huis! 'S avonds zijn we voor het eerst mee geweest met de partybus. Deze rijdt elke maand één keer door Paramaribo. De bus heeft ons uiteindelijk afgezet bij 'Tequilla' waar we met z'n allen zijn uit geweest. Ondanks dat we hier soms 8 keer (en dan overdrijf ik niet) hetzelfde liedje horen, hebben we echt genoten van deze avond.

Zaterdag 23 februari hebben we weer lekker gezwommen en zijn we 's avonds uiteten geweest bij Bar Zuid. Hier heb ik een heerlijke 'Mixed Grill' gegeten en na afloop nog een heerlijke 'Café Latte' gedronken.

Zondag 24 februari was één van de leukste dagen hier in Suriname. We gingen namelijk met z'n allen op trip naar de jungle en savanne. Met zeven man sterk liepen we naar 'T Vat waar we om 10 uur werden opgehaald.v Na een uur rijden kwamen we aan bij onze bestemming. Hier stonden onze gidsen te wachten met de quads. We hebben ons, na een korte uitleg en oefen ritje, klaargemaakt om een avontuurlijke dag tegemoet te gaan. Met volle vaart reden we over het savanne gebied, echt ge-wel-dig! Het was wel een wedstrijd met de zon om niet te verbranden in zo'n open gebied. Zonnebrand smeren, smeren en nog eens smeren. Na een korte stop in de jungle, waar we wat gingen eten en de mogelijkheid kregen om te zwemmen, vervolgden we onze weg door de jungle. We kregen de keuze uit een rustige- of wilde route. Aangezien wij allemaal klaar waren voor extra uitdaging, kozen we voor de wilde route. En dit hebben we geweten ook haha! Scherpe bochten, diepe kuilen, grote plassen (waar we de quads uit moesten slepen) en veel zandwegen. We zaten allemaal helemaal onder de modder, maar wat was dit gaaf! Onderweg hebben we nog een ananas gevonden en heerlijk opgegeten en veel foto's gemaakt. De laatste kilometer ging helaas mijn quad stuk. De gids heeft mij toen terug gesleept naar het startpunt. Aan het einde van deze geweldige dag hebben we nog lekker gegeten en zijn we vervolgens thuis gebracht.

Vandaag (25 februari) hebben we allemaal aan school gewerkt, want ook dat moet hier nog gebeuren (het vakantie gevoel overheerst soms, haha).

Het was weer een hele leuke week, waarin we nieuwe ervaringen hebben opgedaan!

1. Karin:
    25 februari 2019
    Wat een geweldig verslag weer. Ik denk dat ik mij laat omscholen. Ik wordt juf en ga ook stage lopen in Suriname🤪. Veel plezier nog 💋
  2. Tamara:
    25 februari 2019
    Zou bijna ook inderdaad weer naar school willen en stage willen lopen in een lekker warm land😁
    Lijkt me heerlijk elke dag leren en toch ook kunnen genieten van de 🌞

Onwijs veel plezier nog.

En wacht met smart op het volgende verslag😊

😘
  3. Corita:
    26 februari 2019
    Het was weer genieten om je verslag te lezen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    😎👍
  4. Maureen:
    26 februari 2019
    Leuk hoor Amber het ziet er allemaal super gaaf en gezellig uit! Geniet er maar van! Grtjs maureen
  5. Lisette:
    27 februari 2019
    Het voel als een luxe vakantie ipv stage. Halve dagen school daar? Heel bijzonder dat jullie zoveel vrije tijd hebben. Boffen hoor, geniet ervan!
  6. Gerrie:
    6 maart 2019
    Wat geweldig allemaal. Dat je heerlijk kunt genieten van alle moois en ook nog leert .
  7. Mirjam Damen:
    8 maart 2019
    Hi Amber ik heb je reisblog door gekregen van Isabelle.
    Wat ontzettend leuk om te lezen dat jij het zo naar je zin hebt.
    Een ervaring om nooit te vergeten!
    Geniet er maar volop van.

Groetjes, Mirjam Damen Voorhout
  8. Marijke:
    4 april 2019
    Deze had ik nog ff gemist wat een leuk verhaal